Onze leerlingen hebben te maken met gedrags- en psychiatrische problemen, met leerproblemen maar ook met problemen op het gebied van sociaal-emotionele vaardigheden. Wij bieden hen een veilige leeromgeving waarin zij zich cognitief en sociaal-emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. De aandacht voor de sociaal-emotionele vaardigheden van de leerlingen is daarbij groot. Door middel van trainingen en individuele begeleiding werken we aan onderwerpen als omgaan met groepsdruk en agressie, het voeren van een moeilijk gesprek, excuses maken, goed gebruik van social media, vriendschap of pesten. We maken gebruik van methodes zoals Leefstijl en TOP’s! om sociale vaardigheden te oefenen.
Specialisten
We zetten veel interne en externe specialisten in om de leerlingen te begeleiden. We werken met orthopedagogen, psychologen, gedragswetenschapper, logopedisten, intern begeleiders, schoolmaatschappelijk werkers, autismecoaches en fysiotherapeuten. In het ontwikkelingsperspectiefplan (OOP) wordt opgenomen welke ondersteuning kan worden ingezet. Therapeutische activiteiten vinden binnen schooltijd plaats in de daarvoor bestemde therapieruimten. Ook komt de therapeut in de klas om te observeren of om de leerkracht te adviseren. Voor intensieve therapeutische begeleiding wordt verwezen naar buitenschoolse zorg.
Commissie van Begeleiding (CievB)
De Commissie van Begeleiding (CievB) is verantwoordelijk voor het opstellen en volgen van het ontwikkelingsperspectief van leerlingen. Iedere locatie van de Ambelt heeft een eigen CievB. In de CievB zit de locatiedirecteur (voorzitter), de intern begeleider, de gedragswetenschapper en de maatschappelijk werker. Daarnaast is de jeugdarts van de GGD ook vertegenwoordigd. Als een leerkracht zorgen heeft over een leerling kan dit met een signaalbrief worden ingebracht bij de CievB. Afhankelijk van de hulpvraag wordt bepaald welke acties worden ondernomen.
Diagnostiek
Het team Diagnostiek van de Ambelt bestaat onder meer uit orthopedagogen die erin gespecialiseerd zijn om door middel van tests en vragenlijsten een beeld te krijgen van de problematiek van leerlingen. Naar aanleiding van een vraag over een leerling doet het team diagnostiek onderzoek, bijvoorbeeld op het gebied van intelligentie, dyslexie, dyscalculie, neuropsychologie of vragen die samenhangen met de beroepskeuze. Er wordt een onderzoeksverslag gemaakt met daarin de uitkomst van het onderzoek en een handelingsgericht advies.
Ondersteuningsklassen
Binnen het SO volgen de leerlingen in verschillende fasen het onderwijs. Een fase staat voor de hoeveelheid ondersteuning en nabijheid die een leerling nodig heeft. Een reguliere Ambelt-klas is fase 4 of 5. De zorg en ondersteuning is aanwezig, maar het onderwijs kan een steeds grotere rol krijgen omdat de leerling minder begeleiding nodig heeft op sociaal-emotioneel gebied. De leerling die niet functioneert binnen deze fasen, kan terecht in een fase 3 klas. Er is veel aandacht voor de kernvakken rekenen, spelling, technisch lezen. Daarnaast is er meer aanbod voor sociaal-emotionele vaardigheden.
De praktijkklas is een kleine klas waar naast onderwijs ook zorg wordt ingezet. In de groep is naast de leerkracht ook een zorgspecialist aanwezig. In de klas zitten leerlingen die (nog) niet kunnen functioneren in een reguliere klas van het (voortgezet) speciaal onderwijs. In de praktijkklas krijgt een leerling constante nabijheid, ondersteuning en zorg. De sociale en emotionele ontwikkeling van de leerling is leidend en er wordt gekeken naar de belastbaarheid en de mogelijkheden om tot leren te komen. De praktijkklassen van het SO maken deel uit van de Ondersteuningsafdeling.
U vindt meer informatie in het schoolondersteuningsplan van het SO.