Ondersteuning op VSO Hardenberg

Onze leerlingen hebben te maken met gedrags- en psychiatrische problemen, met leerproblemen maar ook met problemen op het gebied van sociaal-emotionele vaardigheden. Soms is het nodig dat leerlingen een ander traject volgen binnen de Ambelt en komen zij in een ondersteuningsklas. Verder krijgen de leerlingen ook intern en extern begeleiding van specialisten zoals een orthopedagoog, een vakleerkracht bewegingsonderwijs, een psychoog, een intern begeleider of een schoolmaatschappelijk werker. De commissie van begeleiding is een belangrijke schakel binnen het onderwijs en de ondersteuning.

 

Commissie van Begeleiding
De commissie van begeleiding (CievB) is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het ontwikkelingsperspectief van leerlingen. Iedere locatie van de Ambelt heeft een eigen CievB met daarin de locatiedirecteur (voorzitter), de intern begeleider, de gedragswetenschapper en de maatschappelijk werker. Het sociaal wijkteam en de jeugdarts van de GGD sluiten regelmatig aan. De intern begeleider (IB-er) fungeert als ‘link’ tussen de leerkrachten en de CievB en is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg in de breedste zin. De IB-er kan ingeschakeld worden bij problemen in de klas en kan de leerkracht hierin begeleiden.

 

Diagnostiek
Het team Diagnostiek van de Ambelt bestaat onder meer uit orthopedagogen die erin gespecialiseerd zijn om door middel van tests en vragenlijsten een beeld te krijgen van de problematiek van leerlingen. Naar aanleiding van een vraag over een leerling doet het team diagnostiek onderzoek, bijvoorbeeld op het gebied van intelligentie, dyslexie, dyscalculie, neuropsychologie of vragen die samenhangen met de beroepskeuze. Er wordt een onderzoeksverslag gemaakt met daarin de uitkomst van het onderzoek en een handelingsgericht advies. 

 

Ondersteuningsklassen
Soms is het nodig dat leerlingen een ander traject volgen binnen de Ambelt en komen zij (tijdelijk) in de klassen van de Ondersteuningsafdeling. Binnen deze klassen werken leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen niveau. Belangrijk is dat de leerlingen gezien en gehoord worden en dat zij zich op hun eigen wijze mogen ontwikkelen. De commissie van begeleiding (CievB) bepaalt of de leerling in de klas geplaatst wordt. 

 

U vindt meer informatie in het schoolondersteuningsplan van VSO Hardenberg