Hans is een TOPPER!

Onze leerlingen zijn toppers! Met hun eigen talent, hun eigen kracht en hun eigen
toekomst. En wij mogen hen daarbij ondersteunen. Dat doen we graag, want we
zijn trots op onze toppers!

Lees verder onder de foto 

topper hans smal


Wie dacht dat wij onze leerlingen uit het oog verliezen als ze de Ambelt verlaten, heeft het mis. In het geval van oud-leerling Hans Bruintjes is dat ook haast onmogelijk. Actief op de meeste social media platforms en niet bang om zijn mening te geven over onderwijs(recht), inclusie, neurodiversiteit en politiek. “Voor bijzondere invalshoeken zit je hier goed!” zegt hij zelf op Instagram.

Hans slaagde in 2015 voor het vmbo-tl. Hij ging door naar de havo, maar had ook interesse in een mbo-opleiding. Die overgang kwam niet van de grond en hij werd meerdere keren afgewezen wat hard aankwam. Omdat hij met een havodiploma zijn recht op passend onderwijs zou verliezen, verliet hij datzelfde jaar de Ambelt en kwam terecht bij een organisatie waar bleek dat de opleiding signmaker bij hem paste. Die opleiding heeft hij afgemaakt, maar zijn oorspronkelijke plan om naar het hbo te gaan, liet hem niet los. Het is alleen allemaal niet zo voor de hand liggend als je autisme hebt.

“Reguliere opleidingen moeten meer moeite doen om het makkelijker te maken voor mensen zoals ik”, zegt Hans. “Het gaat erom te erkennen dat niet iedereen hetzelfde is, dat sommige mensen andere behoeften hebben. Het kan bijvoorbeeld lastig en overbelastend zijn om altijd fysiek aanwezig te moeten zijn. Mijn weg is niet standaard, en je raakt eraan gewend dat je moet vechten voor de dingen die je wilt bereiken. Maar ik wil ook gewoon voor vol worden aangezien en het voelt soms of men daar geen extra moeite voor wil doen.”

Missie
Maar Hans zette door, want hij heeft een missie. Als ervaringsdeskundige strijdt hij voor inclusie en dat doet hij aan het ‘front’. Hans: “Ik ben nu met het laatste stuk van mijn bachelor hbo-rechten. Ik heb stage gelopen voor een Tweede Kamerfractie, bij de afdeling beleid. Ik heb debatten voorbereid, schriftelijke vragen opgesteld en moties geschreven die zijn aangenomen. Twee daarvan gingen over het leerlingenvervoer. Recent schreef ik een motie waarin ik vroeg om de termen ‘inclusief en toegankelijk’ concreet te definiëren met ervaringsdeskundigen, om zo de mensenrechten van mensen met een handicap beter te beschermen. Dit gaat over de implementatie van het VN-verdrag Handicap en inmiddels linkt dit ook weer aan mijn afstudeerscriptie. Ik onderzoek op welke wijze Nederlandse wetgeving moet worden uitgewerkt om te voldoen aan de verplichtingen van art. 24 van het VN-Verdrag Handicap. Dit gaat over het recht van mensen met een beperking op kwalitatief goed onderwijs zonder discriminatie en op basis van gelijke kansen. Maar ik heb ook samen met een vriend het plan om een app voor neurodivergenten* te ontwikkelen. Daarmee willen hun leven en dat van hun naasten wat makkelijker maken, bijvoorbeeld rondom diagnosestelling en duidelijkheid over de hulpvraag, maar ook voor trainingen.”

Carrière
Lonkt er een carrière in de politiek? “We waren met de Ambelt een keer op bezoek bij de Tweede Kamer en de gids vroeg wie er wel de politiek in wilde gaan. Iedereen riep meteen ‘Hans’! Dat klopt dus wel”, zegt Hans lachend. “Ik ben al jaren actief lid van DENK, onder meer voor de gemeenteraadsfractie in Utrecht. Ik ben hiervoor gevraagd omdat ik zaken vaak met een andere blik bekijk en dossierkennis toevoeg. Ik werk aan  thema’s als onderwijs en discriminatie op basis van neurodivergentie. Recent hield ik een enquête, en daaruit bleek dat veel mensen te maken hebben met vooroordelen en uitsluiting. Het wordt een beperking genoemd en dat is nog altijd heel hardnekkig. Maar wat is een beperking? Als je Messi in de verdediging zet, bakt ie er niets van. Dat wil niet zeggen dat hij geen sterke kanten heeft! Ik vind dat de samenleving inclusiever ingericht moet worden, en daarom doe ik nu wat ik doe.”

Wil je Hans ook volgen? Dat kan op LinkedIn, Instagram en X


*neurodivergentie: Wanneer het neurocognitief (hersengerelateerd) functioneren van een persoon afwijkt van de dominante maatschappelijke normen. Het is een breed begrip: Autisme is er een voorbeeld van, maar ook ADHD, dyslexie, dyscalculie, obsessief compulsieve stoornis, epilepsie of het syndroom van Down.